Trends en ontwikkelingen die je als ondernemer goed in de gaten moet houden
De coronacrisis
Inmiddels zijn de maatregelen voor COVID-19 bijna allemaal verleden tijd. Toch is het goed om als ondernemer alles rondom de coronacrisis vast te leggen. Veel bedrijven zijn er aan onder door gegaan en je wilt het liever voorkomen in de toekomst. Met name als je een bedrijf in de horeca of (fysieke) retail hebt. Daarbij kan er niet met zekerheid gezegd worden dat de coronacrisis voorbij is. In september kan er misschien een nieuwe variant komen en dan staat de wereld opnieuw op zijn kop. Daarbij moeten we natuurlijk ook gewoon positief blijven en ervan uitgaan dat we leren omgaan met Covid-19 in onze maatschappij.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
De laatste jaren hebben we al gemerkt dat steeds meer consumenten waarde hechten aan het klimaat. We zien namelijk wekelijks op het nieuws dat het klimaat drastisch aan het veranderen is. Consumenten gaan steeds bewuster om met hun keuzes en aankopen. Als bedrijf moet je er dan ook voor gaan zorgen dat je een plan hebt liggen op het gebied van MVO of duurzaamheid. Het is natuurlijk de bedoeling dat je dit plan uitvoert, maar dan praat je wel over een jarenplan. Het klimaat verander je namelijk niet op een dag. Daarbij geeft het ook een ‘groen’ imago bij de consumenten. Daarnaast gaat voor elektrische auto’s voor privégebruik ook de bijtelling omhoog naar 16%.
Regels rondom belastingen
Goed nieuws, want sinds 1 januari 2022 gaat de inkomstenbelasting voor ondernemers iets omlaag. Vooral voor zzp’ers is dit een fijne verandering. Toch staat daar ook weer wat tegenover, want de zelfstandigenaftrek is weer wat naar beneden gegaan.