

Wat is Pinterest?
Pinterest is een online platform waar voornamelijk afbeeldingen worden getoond. Een gebruiker van Pinterest zoekt bijvoorbeeld de zoekterm ‘keukendecoratie’ op en krijgt vervolgens honderden afbeeldingen te zien, die inspiratie bieden voor het decoreren van de keuken. Veel consumenten gebruiken Pinterest ook om recepten op te zoeken. Een gebruiker kan een afbeelding pinnen en daarmee blijven de afbeeldingen zichtbaar in een aangemaakte map. Zo kunnen deze pins ook nog worden doorgestuurd naar vrienden of familie. Als je op een bepaalde afbeelding klikt krijg je vaak tekst te zien en een website waar een product te kopen is of meer informatie over de recepten. De gebruiker wordt op die manier doorgestuurd naar een andere website.
Wat zijn de voordelen van Pinterest
Zakelijk gezien kan het op SEO gebied meer opleveren voor een bedrijf. Pinterest is als het ware een soort zoekmachine geworden. Het gebruik van keywords en een duidelijke omschrijving is daarbij ook erg belangrijk. Gebruikers zoeken op een bepaalde zoekterm en meerdere afbeeldingen komen naar voren. Zodra een gebruiker op de afbeelding klikt, komt er meer content tevoorschijn. De originele maker van de afbeelding en tekst komt naar voren en met een klik is de gebruiker op de website van de maker. Pinterest is vooral belangrijk als middel in een social media strategie. Door aanwezig te zijn op Pinterest creëer je meer online zichtbaarheid tegen geringe kosten.
Adverteer mogelijkheden op Pinterest
Adverteren op Pinterest kan alleen met een zakelijk account. Net als bij andere social advertenties kan je kiezen uit diverse doeleinden voor de campagne. Vervolgens bepaal je je budget en start je met het targetten van de doelgroep. Tot slot kies je een vorm van adverteren die past bij het doel wat je eerder hebt gekozen.