Bedrijfsgroei, wat is er voor nodig?
Blijven netwerken
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar het opbouwen van een netwerk is in deze tijd erg belangrijk. Vooral als je net een eigen bedrijf bent gestart. Mensen binnen je netwerk kunnen je namelijk soms eenvoudig helpen met bepaalde zaken. Zij hebben nou eenmaal meer verstand van andere onderwerpen dan jij. Misschien hebben ze zelfs wel een potentiële klant voor je of zitten ze er zelf over na te denken om jouw bedrijf in te schakelen.
Kies een specifieke strategie
Het zal je verbazen, maar veel bedrijven hebben vaak niet eens een strategie. Als dat zo is, worden vaak zaken op gevoel uitgevoerd. Dit kan natuurlijk de manier zijn waarop jij het liefste werkt, maar als je continue wil blijven groeien en doelstellingen wil behalen, is een sterke strategie erg belangrijk. Ga samen met het personeel na welke doelstellingen belangrijk zijn om te behalen en wat het bedrijf wil uitstralen. Op basis daarvan kan er een strategie gevormd worden. Er zijn meerdere modellen die hierbij kunnen helpen, zoals Treacy en Wiersema, het Ansoff model en de concurrentiestrategieën van Porter.
Het inzetten van marketing
Marketingcommunicatiekanalen kunnen een hulpmiddel zijn om als bedrijf te groeien. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor social media (wat inmiddels 80% van de bedrijven doet). Zo kan je goed communiceren met de doelgroep en zorgen voor interactie. In je marketingstrategie komt dan ook duidelijk naar voren welke middelen je gaat gebruiken voor je strategie. Door het juist in te zetten van marketing, zorg je voor bedrijfsgroei.
Zorg voor binding
Tot slot is het zorgen voor binding erg belangrijk. Terugkomende klanten zijn namelijk erg belangrijk voor de groei van een bedrijf. Zij zorgen daarbij ook weer voor mond-tot-mondreclame. Zorg er daarom als bedrijf voor dat je regelmatig wat van je laat horen. Stuur bijvoorbeeld een (gewenste) nieuwsbrief, plaats berichten op social media en beantwoord zo snel mogelijk vragen vanuit klanten.