Bepaal de doelstellingen
Ten eerste is het belangrijk om de doelstellingen in kaart te brengen. Zorg ervoor dat de doelstellingen zo specifiek mogelijk zijn, want alleen zo zijn ze later meetbaar. Je wil namelijk wel weten of ze behaald zijn over een bepaalde periode. Wat de doelstellingen zijn, ligt totaal aan de situatie van het bedrijf. Als het overgrote doel is om meer volgers te krijgen op social media, is het natuurlijk belangrijk dat de content gedeeld gaat worden op verschillende kanalen.
Analyseer de doelgroep
Om de doelgroep goed te kunnen begrijpen, is het belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen. Het is natuurlijk erg zonde als je de content gaat delen op (bijvoorbeeld) TikTok en je komt erachter dat de doelgroep geen gebruik maakt van dat kanaal. Op die manier bereik je namelijk niet de mensen die je juist wilt bereiken. Dit heeft weer grote gevolgen voor de omzet, etc.
Maak een contentkalender
Nadat je de doelstellingen hebt bepaald en de doelgroep hebt geanalyseerd ga je belangrijke trefwoorden opschrijven. Waar zoekt de doelgroep naar en wat zouden ze graag willen lezen? Hierbij is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek een handig hulpmiddel. Zo krijg je inzicht in de termen waar de doelgroep op zoekt. Daarna is het belangrijk om een contentkalender te maken op basis van het zoekwoordenonderzoek. Een contentkalender is eenvoudig om te maken, er zijn zelfs bepaalde templates voor. Je kan er ook voor kiezen om Excel te gebruiken. Excel is namelijk mijn favoriete programma voor het maken van contentkalenders. Je kunt de kalender namelijk helemaal af stemmen op je eigen specifieke wensen.